21 december 2009

Tematrio Jul

Lyrans tematrio den här veckan behandlar lämpligt nog julen.
"Berätta om tre 'någonting' med jultema", lyder hennes uppmaning.

Boken jag läser just nu passar alldeles utmärkt in tycker jag, för det är Om Jesus av Jonas Gardell. Jag har inte hunnit så långt ännu men det verkar verkar bli en intressant läsresa. Gardell försöker skilja mannen från myten genom att så nogsamt det är möjligt såhär ungefär 2000 år senare bringa reda i vad som är historiskt möjligt eller troligt att veta om Jesus liv och bedrifter.

Tvåan får bli Charles Dickens En spökhistoria vid jul (ibland även kallad En julsaga) om den snåle enstöringen Scrooge som inte alls bryr sig om julen. Men när han sitter där ensam en kväll precis före jul får han besök av en vålnad som också ger honom möjlighet att göra ett val som kommer att påverka hela hans liv.

Och till slut skulle jag så gärna vilja svara Kalle Ankas jul på TV. Men tyvärr så funkar inte det programmet längre som den julstämningsförhöjare det en gång gjorde. I stället är det julmusiken som får ta tredjeplatsen. De där låtarna man bara plockar fram till jul. Det kan vara såväl klassiska julsånger som moderna poplåtar, bara det är jul. Två av mina favoriter skrev jag om så sent som i mitt förra inlägg.

4 kommentarer :

Lyrans Noblesser sa...

Rn julsaga läser jag faktiskt just nu :-) Och nej, Kalle funkar inte för mig heller längre.

AnnCharlott sa...

visst är det lite trist att Kalles tid är förbi? Min bror försökte hålla fast vid det i det längsta men fick ge upp när hans barn dissade Kalle helt för några år sedan.

Daniel sa...

Gardell är så fenomenal.

Toppen bra bok!!

Matilda sa...

Läser just nu A Christmas Carol och den är ju helt annorlunda de filmatiseringar jag sett! (eller åtminstone hur jag minns dem)

go jul på dig!