15 december 2009

Tematrio vänskap

Hos Lyra är vänskap ämnet för veckans tematrio.

Den första boken jag kommer att tänka på är Janne min vän av Peter Pohl. Den gjorde ett oerhört starkt intryck på mig när jag läste den och fastän det är några år sedan nu så har den etsat sig fast i mitt minne. Vänskapen mellan Krille och Janne är väl inte vad man kan kalla en jämlik vänskap. Krille släpper in Janne i sitt liv och är öppen. Men Janne är undanglidande och vill inte gärna berätta om sig själv. På grund av det blir det inte heller någon direkt djup vänskap, men för Krille är ändå Janne en väldigt viktig person.

Bok nummer två är Den hemliga historien av Donna Tartt. Det är en ganska destruktiv vänskap som skildras här. Det som börjar som ungdomligt sökande efter att finna sig själva i den perfekta festen, att med hjälp av droger uppnå någon slags dionysisk extas, slutar med en katastrof som binder vännerna samman för all framtid. Vare sig de vill det eller ej.

Och den tredje får - efter en hel del grubblande - bli Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg. Här finns Jarle och Helge som kännt varandra länge. De är vänster, de är politiskt engagerade och upplysta. De gillar rock, de är tajta och vet var de har varandra. Men så träffar Jarle Yngve, hans totala motsats. En sportkille som varken är särskilt intresserad av politik eller av musik. Ändå kan inte Jarle låta bli att tänka på Ynge, han dras till honom. Det är en slags förälskelse.

Inga kommentarer :