05 januari 2010

Årets första tematrio

Årets första tematrio från Lyran handlar om familjeskildringar eller släktkrönikor. En genre (om man nu kan kalla det genre) som jag med förtjusning gärna läser.

En av de första släktkrönikor jag läste var Per-Anders Fogelströms Stad-serie som börjar på 1860-talet när Henning som ung flyttar till Stockholm. Sedan får vi följa honom, hans barn och barnbarn fram till 1960-talet. Jag sträckläste dessa böcker under ett sommarlov som tonåring. Sedan läste jag om dem igen när jag som ung flyttat in till Stockholm och bodde i kvarteren kring Vita Bergen på Söder.

En annan fascinerande familjeberättelse jag läste för länge sedan är Alex Haleys Rötter. Historien om Kunta Kinteh som kidnappades i Afrika och fördes som slav till Amerika förs vidare genom generationerna och nådde till slut Alex Haley som nedtecknade den.

Som tre i denna tematrio väljer jag Abrahams bok av Marek Halter. Det är en fantastisk släktkrönika som börjar i Jerusalem år 70 e.Kr och slutar i nutid. Och på denna resa genom tiden får vi oss till livs mycket av det judiska folkets historia på 900 sidor.

2 kommentarer :

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Oh, den där Abrahams bok låter ruggigt intressant. Den måste jag skriva upp på min att-läsa-lista.
Tack för tipset!

Lyrans Noblesser sa...

Även jag blev nyfiken på Abrahams bok. Stad-serien tycker jag är det bästa som skrivits i Sverige.