07 januari 2010

Jonas Gardell skriver Om Jesus

Jag hade höga ambitioner om att läsa massor med böcker under julledigheten. Men det blev inte så många böcker. I stället fastnade jag i Jonas Gardells bok Om Jesus. Den är mycket intressant men lite omständlig emellanåt.


Gardell vill med boken försöka hitta den historiska Jesus, den verkliga Jesus och det gör han bland annat genom att gå igenom evangelierna och resonera kring vad däri som kan tänkas vara historiskt sant och vad som är litterära texter och efterkonstruktioner skapade för att passa de kyrkliga krav som krävdes när de skrevs. Men det är inte bara i evangelierna han letar efter Jesus, han refererar också till andra bibliska texter såväl som olika Jesusforskare. Den Jesus som framträder här är framför allt den kärleksfulla Jesus som bjuder in alla att sitta till bords med honom utan att han kräver omvändelse eller frälsning. Om jag tolkat Gardell rätt så menar han att den Kristus guds son som dog på korset för våra synder inte har så mycket med den historiska Jesus att göra utan är någon som den kyrkan skapat.


"Så förvandlades han från vägvisare till själva vägen. Från budbärare till själva budskapet. Från en profet som förklarade alla rena och predikade att till och med syndarna omfattades av Guds rike, till en kosmisk domare vars uppdrag var att döma och fördöma och i vars namn hans bekännare i alla tider sedan dess själva har dömt och fördömt."

Jag har alltid förundrats av att det som hände för 2000 år sedan ledde fram till att bli den stora religiösa rörelse som kristendomen är. Och när jag läser den här boken kan jag inte låta bli att återigen undra hur man av alla dessa motsägelsefulla texter som utgör Bibeln - och för all del även alla de texter som inte kom med - lyckades få ihop det.

3 kommentarer :

Matilda sa...

Jaså det är det boken handlar om! Låter intressant. Det var länge sedan jag läste något av Gardell och det är nog dags snart igen känner jag :)

Ordrik sa...

Jag vill jättegärna läsa den här boken. "Om Gud" också. Har du läst den med?

AnnCharlott sa...

Nej, jag har inte läst "Om Gud". Än i alla fall, men jag är lite nyfiken på den också.