23 januari 2010

Mäklarspråket

På helgerna brukar jag roa mig med att läsa lägenhetsannonser. Inte för att jag letar lägenhet utan bara nöjes skull. Och i fantasin möblerar jag såväl små compact living-ettor i SoFo likväl som jag inreder spatiösa paradvåningar.

En annan anledning att läsa dessa annonser är mäklarspråket. Ett alldeles eget fascinerande språk, som dessutom genomgått en viss utveckling [eller åtminstone förändring]. Jag kanske misstar mig, men som jag minns det brukade lägenheterna förut vara x antal kvadratmeter. Numera är det våningar om si eller så många kvadratmeter. Små trånga ettor är "studios", de kan också vara ett "penthouse" men är då oftast lite större. Lägenheter med stora möjligheter att forma efter eget huvud är förmodligen riktigt sunkiga. New York-atmosfär verkar vara bland det häftigaste epitet en lägenhet kan anförtros. Men idag slog nog Bjurfors ändå knut på sig när man fick till det såhär tjusigt: "Denna våning ger dig en känsla av New York, men samtidigt en oas som påminner om en skärgårdsö." New York i skärgården. Ja ja.

1 kommentar :

Speja sa...

Hahaha, kul! Tack för den inblicken.