26 januari 2010

Tematrio - Iskyla

Lämpligt nog såhär mitt i vintern är ämnesvalet för Lyrans Tematrio iskyla den här veckan.

Den första boken jag kommer att tänka på är Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg. Det var länge sedan jag läste den, men jag minns den som en väldigt "vintrig" bok. Framför allt minns jag resonemanget kring olika sorters snö. Det fascinerade mig. Liksom själva känslan i boken. Deckarintrigen minns jag däremot inte så mycket av.

Andra valet blir Tunn luft av John Krakauer. Krakauer var en av dem som befann sig på Mount Everest under de ödesdigra dagar 1996 när så många människor dog. Det är ingen stor litteratur men galet spännande och skrivet med en sådan inlevelse att man känner sig delaktig.

Sedan blir det knepigare och jag kommer hela tiden att tänka på en bok som jag inte har läst, men som finns med på min "vill-jag-läsa"-lista. Jag har däremot sett filmen och en starkare skildring av kyla har jag sällan upplevt. Det handlar naturligt vis om Cormac McCarthys Vägen.

1 kommentar :

Svante sa...

En bok om Scott och Amundsens kapplöpning mot en av polerna läste jag i tidiga tonår. Snacka om kyla!

Smillas känsla för snö riktigt bra. Blev helt absorberad av den. Men minns inte heller värst mycket av intrigen nu.