08 juni 2010

Tematrio - svenska böcker

Lyran utmanar oss i veckans tematrio att nämna tre svenska bra böcker vi har läst det senaste året. En knepig uppgift för mig som a) har svårt att komma ihåg vad jag har läst och b) ännu svårare att minnas när jag läste det. Tur då att den pålitliga Bokstavligt talat finns där jag nedtecknat en hel del av de böcker jag läst. Här kommer således tre bra svenska böcker jag läst det senaste året:

Maskarna på Carmine street av Håkan Nesser. Det börjar som en relationsroman om ett äktenskap som är i kris efter en stor tragedi. Men allteftersom berättelsen fortskrider så börjar det mer och mer likna en thriller med en ganska överraskande upplösning.

I det här trädet Katarina Kieri och Per Nilsson har tillsammans skrivit en mycket bra ungdomsroman om Siri och Jakob. De bor nära varandra. Två ensamma tonåringar som rör sig i cirklar runt varandra.

Om Jesus av Jonas Gardell. Intressant, initierat och välformulerat. Gardell vill försöka hitta den historiska Jesus och det gör han bland annat genom att gå igenom evangelierna och resonera kring vad däri som kan tänkas vara historiskt sant och vad som är litterära texter och efterkonstruktioner.

2 kommentarer :

Matilda sa...

Jag har också otroligt svårt att minnas alla boktitlar och vad de handlar om. Ibland har jag en aning om narrativet men sällan minns jag namn och platser som förekommer.

Kan tänka mig att det blir tuffare för dig som läser så otroligt mycket i jobbet.

Helena sa...

Jag tyckte också väldigt mycket om Maskarna på Carmine Street men den fick faktiskt ingen plats i min egen trio. Gardell har jag inte hunnit läsa än men jag vill.