06 juli 2010

Fy Fi

jag brukar inte skriva om politik i den här bloggen. Men nu tänker jag göra ett undantag för jag kan inte låta bli att kommentera Gudrun Schymans och FI:s tilltag att i Almedalen elda upp 100.000 kronor. Pengarna är skänkta av en reklamfirma som - så vitt jag förstår - var införstådda med vad pengarna skulle användas till. Enligt FI eldade man upp pengarna för att uppmärksamma den orättvisa lönesättningen mellan könen. Jag är ingen anhängare av FI men jag tycker också att löneskillnaderna mellan män och kvinnor är en viktig fråga. Men pengar är en allvarlig sak. Och att bränna 100.000 på det här sättet är ett hån mot alla de lågavlönade som FI säger sig värna om. Jag trodde att Gudrun Schyman och FI höll sig för goda för den här slags PR-jippo.
Visst fick de uppmärksamhet. Men var det rätt slags uppmärksamhet?
Nej Fi fy fan.

Mer om: , och i DN, SvD

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Det var verkligen det dummaste jag har hört! Håller med dig helt och hållet.