05 juli 2010

Tematrio - Läsning i hängmattan

Veckats tematrio hos Lyran är Läsning i hängmattan. Nu brukar jag inte läsa i hängmattan - mycket beroende på att jag inte har någon hängmatta men också för att jag i de sällsynta fall jag råkar ramla ner i en oftast somnar. Men nu ska vi inte vara petiga. Tre tips på hängmatteläsning ska det bli:

Johan Theorin har med Skumtimmen och Nattfåk åstadkommit deckare som inte stannar vid att vara "bara" ett mord eller ett fall som ska lösas, utan som berättar något mer och också ger djupa och intressanta människoporträtt.

Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp bra deckare, för det blir en hel del av den genren för mig på sommaren. Men jag ska behärska mig och väljer att som bok nr 2 tipsa om Boktjuven av Markus Zusak som jag bloggat om tidigare.

Som tredje bok kan jag varmt rekommendera vad som helst av min favoritförfattare Jeanette Winterson [inser att det var länge sedan jag nämnde henne här i bloggen]. Passionen skulle till exempel kunna vara en bra början för den som inte läst henne tidigare. Eller Fyrväktaren, eller vilken som helst av hennes böcker. Hon är en mästare på att fabulera och den "verklighet" hon beskriver i sina böcker gränsar ofta till det fantastiska.

Inga kommentarer :