14 september 2010

Tematrio - Katastrofer

Tematrio katastrofer. Mm, det blir ju lätt tänkte jag. Jag älskar ju dystopier och de brukar ju allt som oftast utspela sig i ett postkatastroft samhälle. Men sedan blev det ganska blankt där uppe i knoppen. Olika filmer kom jag på. Men med böckerna gick det trögare. Tills jag vände tanken mot ungdomsboksgenren. Då gick det lättare. Således består min trio uteslutande av ungdomsböcker.

Annas dagbok av Börje Lindström. En expedition till Ishavet återvänder till Stockholm och för med sig ett dödligt virus som snabbt börjar skörda dödsoffer. Folk flyt i panik. I kaoset som utbryter kommer Anna ifrån sin familj. Ensam försöker hon ta sig norrut, till sina morföräldrar. Det är oerhört dramatiskt och spännande och svart.

Den gröna cirkeln av Stefan Casta. Exakt vad som hänt förblir lite oklart, men att det handlar om någon form av katastrof som har med människans rovdrift på miljön är en plausibel gissning. Först har det varit extrem hetta under en tid. Sedan startar regnen. Fyra ungdomar driver iväg på en stor altan, som fungerar som en sorts ark. När de väl ser land igen är allt dött och öde. En ganska spännande bok som rymmer en del överraskningar.

Molnet av Gudrun Pausewang. Här är det en kärnkraftsolycka som utgör katastrofen och även här är det ungdomar som måste klara sig själva utan hjälp av vuxna. 15-åriga Janna och hennes lillebror flyr undan det radioaktiva molnet på sina cyklar.

1 kommentar :

enligt O sa...

Molnet hade jag glömt, det är en ruggigt bra bok!