05 januari 2011

Långsamma böcker

Det finns långsamma böcker. Böcker som måste fås tid på sig att läsas. Inte för att de är dåliga eller tråkiga. Utan för att de är ... långsamma.

En sådan bok är Pojken från andra sidan av Irene Sabatini. Den handlar om en kärleksrelation över rasgränserna i Zimbabwe. Och den handlar om Zimbabwe från tidigt 80-tal till sent 90-tal. Eller det är kanske riktigare att säga att landets turbulenta politiska utveckling utgör en kuliss mot vilken historien om Lindiwes och Ians kärlek och kamp att hålla denna levande spelas upp.

Hon använder inga stora ord Sabatini. Det är sparsmakat berättat utan några övertydliga förklaringar. Och det är väl därför jag vill kalla den en långsam bok. Man tvingas stanna upp i läsningen och fundera och låta det man just läst sakta sjunka in. Pojken från andra sidan är en bok som kommer att stanna kvar i mitt minne.

1 kommentar :

Matilda sa...

Låter som en intressant bok!
Dessvärre är jag för tillfället hemskt förtjust i snabba böcker, bladvändarna som håller kvar mig. Långsamma böcker har jag fullt upp med till skolan och på något sätt känns det så trist med samma bok på nattduksbordet i flera veckor.