24 februari 2011

När inföll den förhistoriska tiden?

Jag sitter och läser presentationer av böcker [ja, det händer ju ganska ofta att jag gör det] och plötsligt slår det mig att historiska faktaböcker, särskilt de som vänder sig till barn och särskilt om de handlar om dinosaurier ofta innehåller epitetet förhistorisk tid eller förhistoriska djur. Jag kan inte låta bli att fundera över när denna förhistoriska tid inföll? Eller kanske snarare, när började den historiska tiden? Jag menar, allt som inte händer nu och inte kommer att hända om en minut eller i morgon, är väl historia? Jag har lite svårt att tänka mig att det hände något före historien startade. Så vadan detta "förhistoriska"?

3 kommentarer :

Matilda sa...

Min teori är att den "förhistoriska" tiden infaller innan människan kom till jorden. Det vill säga innan vi kom och skapade vår egen historia, eller det vi väljer att kalla "historia".

Morrica sa...

Den förhistoriska tiden är tiden innan de skrivna källorna. Det ligger ingen som helst värdering i begreppen, utan det är helt enkelt så att 'den historiska tiden' betyder 'den tid det finns skriftliga källor från' och 'den förhistoriska tiden' betyder 'tiden innan tiden det finns skriftliga källor från'. Det vi vet om den förhistoriska tiden vet vi t ex via arkeologi.

AnnCharlott sa...

Tack för era upplysande svar. Där ser man att det faktiskt finns en förklaring och den är ju ganska logisk, nu när jag vet.