08 oktober 2011

Det är inte alltid som man tror

Det händer att man går omkring och tror saker. Men så får man plötsligt veta att det man trodde inte alls stämmer överens med verkligheten. Så trodde jag till exempel ganska länge att Kinesiska muren syntes från månen. Ja okej, erkänner att det kanske är lite pinsamt att erkänna. Men nu trodde jag i alla fall det och jag blev till och med lite besviken när jag fick veta att den [naturligtvis] inte alls syns från månen.

På samma sätt har jag länge trott att det var A.A Milnes son som sålde ut alla rättigheter till Nalle puh för att han var så förbaskat trött på berättelserna och ansåg att de förstört hans barndom. I dagens Svd läser jag till min förvåning att Milne själv sålde alla merchandiserättigheter redan på 30-talet och att det var hans änka som sålde filmrättigheterna till Disney på 60-talet. Däremot verkar det stämma att verklighetens Christopher Robin inte var så förtjust i sagornas dito. Han blev retad i skolan och tyckte att fadern genom att skriva böckerna om Nalle puh och Christopher Robin stulit hans identitet.

Själv älskar jag berättelserna om den snälla björnen med den lilla hjärnan. De tillhör de barnböcker jag med glädje läser även som vuxen.

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Ja det verkar inte ha varit någon famileidyll direkt i det Milnska hemmet.