06 augusti 2013

Grym(t) bra film

Igår såg vi äntligen Cate Shortlands film Lore som vann Bronshästen för bästa film på Stockholm filmfestival 2012. Vi missade den under Stockholm filmfestival och den hann både komma och gå på biograferna utan att vi kom till skott. Men nu har den äntligen kommit till vår lokala filmuthyrare och då slog vi till. Och jag säger bara: Se den Se den Se den!

Det är andra världskrigets sista dagar, någonstans i Tyskland. Fem syskon står ensamma sedan först deras pappa och sedan deras mamma lämnat dem. 15-åriga Lore blir ansvarig för att leda sina yngre syskon genom ett sönderfallet Tyskland till deras mormor. Den farliga och bitvis skräckfyllda vandringen berättas återhållsamt men med mycket känsla och stor nerv. Filmen är som en hästspark i magen. Så återigen: Se den Se den Sen den!

3 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Låter lite som Barnen från Frostmofjället ...

AnnCharlott sa...

Jag tänkte faktiskt själv på det när jag skrev inlägget, om jag skulle ta med den liknelsen eller ej, men så lät jag bli eftersom jag inte riktigt minns Barnen från Frostmofjället så noga.

Matilda sa...

Låter spännande, ska försöka komma ihåg denna titel! Tack för tipset