Idag har det handlat mycket om Svenskt Näringsliv på Facebook och Twitter och överallt. Detta med anledning av deras rapport Konsten att strula till ett liv. Att, som de föreslår, göra skillnad på akademiska studier utifrån någon förment samhällsnytta är en absurd tanke tycker jag. Och jag vet inte om jag tycker att idén med att ge någon form av bonus till dem som avslutar sina studier på utsatt tid är särskilt bra heller. Inte om man vill att akademiska studier ska främja någon form av intellektualism. Det finns ju redan idag en begränsning i hur mycket studielån och bidrag man får ta.
Samtidigt är det intressant att se hur de flesta media har valt att referera till rapporten. Nästan överallt finns att läsa att Svenskt Näringsliv föreslår sänkta studiebidrag till humaniora. Det är inte riktigt så man uttrycker det i rapporten även om kontentan av SN:s idé är att de som studerar "nyttiga" utbildningar ska få mer när man föreslår olika sorts sätt att höja incitamentet att studera "nyttigt" och bli klar på utsatt tid.
Men återigen. Jag tycker att humaniora är oerhört viktiga och riktiga studier. Däremot kan jag förundras lite över att universitet och högskolor erbjuder kurser i svampkunskap och kreativ matlagning. Stämmer det verkligen?
SN:s rapport, Svd, DN
2 kommentarer :
Kreativ matlagning låter intressant, men matlagning brukar inte kvala in på universitetet utan snarare på typ Grythyttan, som jag tror faktiskt ger högskolepoäng för sina utbildningar.
Bästa AnnCharlott!
Du tycker att humaniora är oerhört viktiga och riktiga studier. Där är vi överens; självklart håller jag med om detta. Även om jag är naturvetare till utbildningen så skulle det vara mig främmande att nedvärdera humanistiska kunskaper.
Tyvärr tycker jag mig spåra en nedvärdering av naturvetenskapliga kunskaper när du skriver: ” Däremot kan jag förundras lite över att universitet och högskolor erbjuder kurser i svampkunskap och kreativ matlagning. Stämmer det verkligen?…”
Jag kan svara när det gäller kurser i svampkunskap, eftersom jag läst sådana vid Umeå universitet. Ja, det stämmer alltså att universitetet erbjuder kurser i svampkunskap (mykologi). Varför förundras du över det? Det handlar alltså om kurser på akademisk nivå, inte studiecirklar i svampplockning. Kurserna i svampkunskap kan läsas fristående eller ingå i utbildningen till t.ex. jägmästare eller biolog.
Vi som läst svampkunskap använder denna kunskap i folkbildande verksamhet (i studieförbund, skolor, massmedier, bokförlag m.m.), företag i skogs-, livsmedels- turist- eller restaurangbranschen, inventeringar av biotoper samt rådgivning när det gäller svampförgiftningar med mera.
Att universiteten ger kurser i svampkunskap är väl inte märkligare än att det finns kurser i t.ex. botanik, zoologi, astronomi, meteorologi, arkeologi, tyska, bokhistoria eller barnlitteratur?
Med vänlig hälsning
Dicte Helmersson, frilansande skribent, förlagsredaktör och svampkonsulent, Ängelholm
Skicka en kommentar