Jag blev uppringd av en ûberhurtig telefonförsäljare som sade sig ringa från Fristående elbolaget. Först kom det där glättiga "visst är jag trevlig och visst är vi nästan kompisar"-snacket som ska mjuka upp kunden och göra den vänligt inställd, men som har rakt motsatt effekt på mig. Sedan kom det väldigt generösa erbjudandet att sänka mina elkostnader med 40 procent.
Han pratade på i hundraåtti utan att hämta andan, men till slut lyckades jag ändå flika in att jag inte var intresserad av att byta elbolag. Då pratade han i på hundraåtti ett bra tag till och påstod han att han inte alls var ute efter att få mig att byta elbolag utan bara ville ta hand om allt som hade med mina elkostnader att göra och låta mig ta del av deras finfina erbjudande för att sänka dem. Jag avbröt honom på nytt och sa att jag inte var intresserad. Flera gånger. Nu började han låta lite irriterad på rösten och det glättiga tonfallet fick något ansträngt över sig. Men han vägrade ge upp.
"Nu får du väl ändå ge dig, jag är inte intresserad", sa jag. Men han bara fortsatte prata. "Nu lägger jag på luren", sa jag. Han bara "bla bla bla bla". Jag bara "klick".
3 kommentarer :
HHAa vad bra du är på att skriva.
Avskyr telefonförsäljare och nu måste jag bli en själv. Usch.
Ja men DET är ju den perfekta försäljningsstrategin. Ibland undrar jag vem som ens anställer telefonförsäljare, de verkar inte vara särskilt uppskattade...
Skicka en kommentar