09 maj 2007

Barbro Lindgren

Idag fick blev det officiellt att Barbro Lindgren får Selma Lagerlöf-priset i år. Själva prisutdelningen blir den 11 augusti i Sunne i samband med kulturdagarna där. Och prissumman är på hela 100 000 kronor. Inte illa.

Listan på böcker som Barbro Lindgren har skrivit är rejält lång. Maxböckerna förstås. Men själv föredrar jag böckerna om Vilda bebin, och jag är nog förälskad i den lilla grispojken i böckerna om Benny. Och så Loranga, Dartanjang och Masarin förstås.

Men den av Barbro Lindgrens böcker som jag är allra mest förtjust i är nog Andrejs längtan. En snabb koll runt på några Internetbokhandlar och på förlagets hemsida tyder på att den inte finns att köpa längre, eller åtminstone inte just nu. Synd. Nu var det länge sedan jag läste den. Boken handlar om två gatubarn i Sankt Petersburg. Om jag minns rätt börjar den på ett barnhem, men Andrej och Vova bestämmer sig för att ge sig av och leta efter Andrejs mamma som har försvunnit på ett mystiskt sätt. Den är så vacker och drömsk och sorglig men samtidigt förtröstansfull. Eva Eriksson har gjort bilderna.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer :