08 maj 2007

Bokfemman

Jag gör som Petra och Fröken Nina och kör min version av Malins bokfemma. Temat den här gången är dåliga böcker. Men jag har svårt att säga att min bokfemma består av dåliga böcker. Snarare böcker som jag av en eller annan anledning inte orkat ta mig igenom. Så för mig har de väl varit dåliga då:)

- Vinter i paradiset av Ulf Lundell
Det var ganska länge sedan jag läste den, men jag minns att jag i alla fall då tyckte att den var väldigt tråkig och gav upp efter ungefär hälften.

- Bröderna Karamazov at Dostojevksij
Den försökte jag mig på när jag var 15-16 år, men fick se mig besegrad. Framför allt var det alla namn som förvirrade mig vill jag minnas.

- Stalin, den röde tsaren av Simon Sebag Montefiore
Egentligen en väldigt intressant bok, men jag har ännu inte tagit mig igenom den. Tycker att den blir för detaljerad emellanåt. Jag menar ibland börjar han berätta om en händelse och så drar han iväg på en 5-6 sidors utsvävning om någons mormors, morfars far. (typ)

- Tillsammans är man mindre ensam av Ana Gavalda
F´låt. Jag vet att jättemånga tycker jättemycket om den. Men jag orkade inte igenom den.

- Please Kill Me! Den ocensurerade historien om punken, som jag skrivit om i bloggen.
Den blev så vansinnigt tjatig efter ett tag.

5 kommentarer :

Magica de Hex sa...

För x antal år sedan var det så att om jag började läsa en bok så kom jag knappt på tanken att sluta innan den var klar. Idag slutar jag läsa så fort jag tycker en bok är tråkig. Livet är för kort för att använda på tråkiga böcker, särskilt eftersom det finns så många som är bra!!!

AnnCharlott sa...

Jo, så var det för mig också - jag minns att det var med stor vånda jag avbröt läsningen av Bröderna Karamazov och Vinter i Paradiset. Numera lägger jag av direkt om boken inte tilltalar mig.

Fröken Nina sa...

Jag kan förstå att du tycker att "Tillsammans är man mindre ensam" är lite svår att ta sig igenom. Så kände jag också, jag var tvungen att pausa och varva med annat. Men ge inte upp! Den blir bättre och bättre. Jag lovar!

AnnCharlott sa...

Då ska jag kanske ge den en andra chans. För jag har inte sorterat bort den från bokhyllan än.

Unknown sa...

Tillsammans är man mindre ensam.... jag sträckläste den, kunde inte lägga ifrån mig den.
roligt samma bok, så olika upplevelser.