20 augusti 2007

Aftonbladet avslöjar

Läste i helgen i Aftonbladet att de hittat stjärnförfattarnas okända och gömda miljoner. Tänka sig vilket scoop. Det krävdes säkert gediget journalistiskt grävande för att hitta dessa undanstoppade pengar. Eller vänta nu. Hur okända och gömda är dessa pengar egentligen? Så vitt jag kan läsa mig till i artikeln rör det sig om att några av våra mest framgångsrika författare med Henning Mankell, Jan Guillou och Liza Marklund i spetsen bildat aktiebolag där deras inkomster hamnar. Att ha sina pengar i ett aktiebolag är mig veterligt en helt legal verksamhet och pengarna är knappast vare sig okända eller gömda. Okej Aftonbladet påstår inte direkt att det är något klandervärt med det som våra sjärnförfattare ägnar sig åt, men mellan raderna tycker jag mig bestämt ana ett stråk av "sådär får man inte göra" eller åtminstone att man inte borde göra så.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer :