13 november 2007

Bokfemman vecka 46

I veckans bokfemma får vi bjuda in fem stycker författare vi gärna vill dinera med.

Jeanette Winterson - förstås. Jag var på hennes seminarium på bokmässan i Göteborg förra året och jag har sett tv-intervjuer med henne. Hon är skarp och intelligent och jag skulle så gärna diskutera livet och kärleken med henne.

Michael Cunningham - Jag har bara läst en bok av honom och vet inte mycket mer om honom än att han skrivit just den boken. Men kan man skriva en bok som Timmarna kan man inte vara en dålig människa. Och när vi ändå är inne på den boken så leder det till min nästa författare...

Virginia Wolf - Min syn på, och mitt intresse för, Virginia Wolf är starkt färgat av porträttet i just ovan nämnda bok. Och filmen med samma namn. Så det är inte utan att det är Nicole Kidmans gestaltning av henne jag ser framför mig.

Gertrud Stein - Jag föreställer mig henne som en skärpt, inte nödvändigtvis särskilt trevlig, krutgumma. Jag är osäker på om hon skulle uppskatta mitt sällskap. Hon brukade avfärda "fruntimmer" som ganska ointressanta och diskuterade helst med män.

Marcel Proust - Jag inbillar mig att jag genom att träffa honom kan få en inblick i och aning av den atmosfär som genomsyrar hans romansvit På spaning efter den tid som flytt. Jag är så förtjust i den stämning som finns i dessa böcker.

Andra bloggar om:

1 kommentar :

Anonym sa...

Jag hade jättegärna pratat med Michael Cunningham, vilken spännande middagsgäst! Och vad spännande det vore att höra vad Cunningham och Woolf tyckte om varandra. Eller hon om honom, snarare. :)