14 januari 2008

Politisk thriller

Jag vet inte var all tid tar vägen för jag tycker inte att jag hinner med att få någon ordentlig sammanhängande lästid. Men nu har jag i alla fall avslutat Generalsekretaren som är en politisk thriller författad av pseudonymen Mark Fredell. Jag brukar gilla politiska thrillers samtidigt som jag brukar ha svårt att hänga med i alla intriger. Och Generalsekreteraren är inget undantag. Det är en spännande historia och - som vanligt - tappar jag emellanåt bort mig i de snåriga intrigerna.

Alex är en ung Uppsalastudent på väg ut i karriären. Han ska praktisera några veckor på UD inför en längre praktik på Världsbanken. Ett slumpartat möte med John Warden, en tjänsteman vid FN leder till att Alex får ett dokument i sin ägo som innehåller uppgifter som är djupt graverande för svensk regering och säkerhetspolis. Dokumentet antyder att Hammarskjölds flygkrasch 1961 inte var en olycka och att svenska toppolitker och säkerhetspolis hade kännedom om att ett attentat mot generalsekreteraren var att vänta.

Bokens kapitel växlar mellan Alex grävande för att ta reda på vad som egentligen hände, oron på regeringskansliet då de fått kännedom om att dokumentet är utplockat ur arkivet och Dag Hammarskjölds resa till Kongo 1961. Boken är välskriven och lättläst. Inte det minsta realistisk men spännande.

Inga kommentarer :