23 april 2009

Tematrio - djur

Böcker där djur spelar en framträdande roll är temat i Lyrans Tematrio den här veckan.

Den första jag kommer att tänka på är Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach. Det var många år sedan jag läste den så jag har den inte helt färsk i minnet men minns att jag fascinerades så av Jonathans frihetslängtan och envishet. Han bestämmer sig för att gå [flyga] sin egen väg och inte ge efter för grupptrycket.

Bok nummer två är Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Det är en av mina favoritböcker och där katten Behemot är en av bokens färgstarka karaktärer.

Sedan blir det svårt. Någon självklar tredje bok kommer jag inte på. Jag har tydligen inte för vana att läsa så många böcker med djurtema. Det är klart att det finns ju massor med barnböcker som handlar om djur - låt vara att dessa djur ofta är mer mänskliga en "djurliga" i sin framtoning. Och bland barnböckerna är Nalle Puh en av mina absoluta favoriter. Om någon vill invända att han inte är ett djur så vill jag bara säga att han är faktiskt ett mjukDJUR.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Mästaren och Margarita hängde med mig hem från biblioteket idag :-)