24 april 2009

Tre lästa - sju kvar

Nu har jag läst del 3 i serien som heter Tre men som av någon outgrundlig anledning kommer att bestå av 10 delar. Jag skrev tidigare om min frustration över den jätte-cliffhanger andra delen avslutades med. Den här gången var jag förberedd men jag kan inte komma ifrån känslan av att det saknas några sidor för slutet är minst sagt abrupt.

Serien heter alltså Tre och är skriven av författaren Kjetil Johnsen och ska enligt uppgift från förlaget bestå av 10 delar innan vi får veta vem som mördar och vem som blivit mördad. För jo - redan i första boken får vi veta om de fyra kompisarna att "en av dem hade bara tre veckor kvar att leva". Infernaliskt eller hur?

Böckerna är [har hittills varit] snabblästa och skrivna med ett väldigt driv på bästa bladvändarmanér. Det är inte litteratur med stora L men det funkar bra som spänningsläsning och förströelse. Jag tror att det är viktigt att fortsättningen kommer i ganska snabb takt för annars är det risk att man tappar intresset för böckerna stannar inte kvar så länge efter avslutad läsning.

Inga kommentarer :