03 november 2009

Tematrio film


Bok som film är Lyrans tematrio den här veckan och det passar ju bra såhär i filmfestivalstider, när jag som bäst kryssar och pysslar för att kunna se så många filmer som möjligt under Stockholms filmfestival.

Temat är tre filmer där jag även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?

1. Timmarna - underbar filmatisering av Michael Cunninghams underbara bok om tre kvinnoöden i tre tider. Jag har faktiskt svårt att avgöra vilken som är bäst.

2. Högläsaren - här är ändå Bernhard Schlinks bok bättre, men filmen rörde mig ändå också den till tårar. Intressant att notera att det är Stephen Daldry, samma regissör som gjorde Timmarna. Han har ett lyhört sätt att förmedla böckernas stämning och känsla till vita duken.

3. Populärmusik från Vittula. Niemis Augustprisbelönta skröna om en uppväxt i Tornedalen. Jag tyckte bättre om filmen för jag var inte så väldigt förtjust i boken.

Inga kommentarer :