12 januari 2010

Tematrio bladvändare

Lyrans tematrio handlar den här veckan om bladvändare. Det första jag kommer att tänka på när jag hör termen bladvändare är deckare eller annan spänningslitteratur. Men så tänker jag att det måste väl också finnas andra böcker som får mig att ivrigt bläddra vidare och läsa sida efter sida. Just nu känns det dock som om det var länge sedan det inträffade. Frågan är om det beror på att det var länge sedan jag läste något riktigt bra eller om jag - likt Lyran - befinner mig i en period av bristande läslust.

Den senaste bok jag läste som verkligen fångade mig var Den som älskar något annat av Karin Fossum. Det är en deckare med ett väldigt starkt och läskigt spänningsmoment. Jag har tidigare bloggat om den här.

Om jag sedan fortsätter att kolla bakåt i min lista över lästa böcker med bladvändarstatus så hamnar jag på I det här trädet av Katarina Kieri och Per Nilsson. Den "slank" också ner i rasande fart och även den har jag bloggat om tidigare.

Som tredje alternativ ligger Millenniumtrilogin onekligen bra till, men jag väljer ändå att ta med Snabba cash istället. Den är ju dessutom bioaktuell nu.

Inga kommentarer :