24 mars 2010

Kitty Crowther år årets Alma-pris

Det blir den belgiska illustratören och författaren Kitty Crowther som får motta 2010 års litteraturpris till Astrid Lindgrens minne - även kallat Alma-priset. På Almas hemsida finns en utförlig presentation av henne.
Crowther är inte så känd i Sverige - än - men en bok av henne har jag sett, läst och älskat. Det är den superfina Är det dags? som jag tidigare bloggat om. När jag läste den hette den Alors! och var på franska, men som jag skrev i blogginlägget:
"Som tur är är texten synnerligen kortfattad och enkel så min skrala skolfranska klarar av att tolka den. Scenen är ett ganska kalt rum med några stolar, ett bord och några lekklossar. In kommer först den figur som syns på omslaget. Sedan en nalle, en kanin, en uggla och så vidare.

"alors? il est lá?"
"non pas encore"

Så där håller det på tills den de alla väntar på kommer in. Barnet. Och då kan alla gosedjuren krypa till sängs tillsammans och det är dags att sova.

Superenkelt och med glimten i ögat."

Läs mer: DN, ,

Inga kommentarer :