07 februari 2011

30 days of books - dag 3 & 4

Jag tycker att utmaningens dag 3 & 4 hör ihop så jag tar mig an dem i samma inlägg.

Day 03 – Your favourite series
De bokserier där jag läst samtliga böcker är en slags favorit. Annars hade jag aldrig läst hela serien. Men om jag måste välja någon så blir det Per Anders Folgelströms "Stadserie". Den har jag läst två gånger. Båda för länge sedan, men båda gångerna gjorde den stort intryck på mig. Första gången var jag tonåring och det var framför allt människorna och deras öden som fängslade mig. Andra gången var jag lite 20 + och då var det den historiska biten jag fann mest intressant.

Day 04 – Favourite book of your favourite series
Det finns ju inte en sportslig att jag ska komma ihåg vilken av böckerna i "Stadserien" jag tyckte bäst om. Men en annan favoritserie är Maria Gripes "Skuggserien" och om jag måste välja någon av dem blir det nog den första - Skuggan över stenbänken. I min mening en riktigt bra inledning på en serie, men många frågor och lite lagom mystisk, vilket gör att man bara måste läsa vidare.

Inga kommentarer :