21 juni 2007

Bokfemman vecka 25

Den här veckan handlar Malins bokfemma om att sammanfatta första halvåret och lista de fem bästa böckerna man läst. Och i och med denna uppgift så kom jag på att jag så duktigt påbörjade en läsdagbok i januari, men redan i februari föll det projektet i glömska. Och eftersom jag är så glömsk så har jag fullt sjå med att försöka komma ihåg vilka böcker jag har läst hittills i år. (Jag borde verkligen ha fortsatt med läsdagboken.) Men en lista om fem bra böcker har jag i alla fall lyckats åstadkomma. Jag rangordnar dem inte. Kan inte det.

Jeanette Wintersons Tidväktaren (släpps i september). Wintersons debut (tror jag) som ungdomsboksförfattare är en väldigt lyckad sådan. Jag har tidigare skrivit om Tidväktaren här.

Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Jag tror knappast att denna bok behöver någon närmare presentation :-) Kan bara säga att jag är lite avundsjuk på alla som ännu har den kvar att läsa.

Jonas Karlssons novellsamling Det andra målet. Jag brukar inte vara så förtjust i noveller, men dessa är stringenta och väl hållna. Och flera av personerna som är huvudpersoner i en novell dyker upp som bifigurer i en annan. Den har jag också skrivit om tidigare.

Kenta och barbisarna. Pija Lindenbaum har skrivit en ny underbar bilderbok om den lille killen Kenta som förvisso är en hejare på fotboll, men helst vill han leka med sin barbiedocka. Boken utkommer i september.

Lilis bok av Valérie Dayre. Den finns inte heller i bokhandeln än och jag har inte lyckats få reda på när den kommer. Men jag tycker den är värd att vänta på för jag skulle vilja påstå att den är något nytt i ungdomsboksgenren. Jag har skrivit om den här.

4 kommentarer :

Maria sa...

En läsdagbok kan verkligen rekommenderas! Jag har skrivit upp alla böcker jag läst sedan januari 2000. Det är kul att titta tillbaka på vilka böcker jag läste under en viss period och se olika mönster (t.ex. gick bokantalet ner drastiskt när jag började gymnasiet och var tvungen att plugga mycket mer). Nu när jag har börjat vara med på bokfemman har jag haft mycket nytta av läsdagboken! :)

"Lilis bok" ska jag försöka läsa när den kommer ut; jag blev verkligen inspirerad av ditt tidigare inlägg om den. Och Stieg Larssons böcker ska jag läsa så snart den första blir ledig på biblioteket.

Anonym sa...

Jag skriver här också..
Konstnären heter Marja-Leena Montonen. Gå in på mitt inlägg och klicka på länken och titta på hennes verk!

Anonym sa...

Det verkar som om jag får ta mig i kragen och läsa Luftslotet då! :)

*Malin* sa...

Ja, håller med föregående talare - det är bara att slå sig ner med Larsson i sommar! :-)